Fraude bestrijden: een gezamenlijke uitdaging

Helaas maakt fraude, of de poging daartoe, deel uit van het dagelijkse leven van verzekeringsprofessionals. De P&V Groep hanteert een antifraudebeleid om interne en externe bedreigingen af te wenden. Dat geldt zowel voor onze interne medewerkers als voor het netwerk van P&V-agenten. Want op het gebied van fraude moeten we, naast de ingevoerde processen, vooral kunnen rekenen op de waakzaamheid van elk van ons.

Wat is fraude?

“Fraude is een oneerlijke daad of poging daartoe met de bedoeling te bedriegen, via valse verklaringen of enig ander middel, om een onrechtmatig voordeel te verkrijgen, eventueel met de medewerking van derden.”

Verschillende soorten fraude

Er is interne fraude, waarbij minstens één medewerker van de onderneming betrokken is (denk aan vervalste documenten, diefstal, …). Daarnaast bestaat er externe fraude, gepleegd door een persoon buiten het bedrijf (een dienstverlener, leverancier, klant, tussenpersoon, …), die al dan niet verband houdt met het verzekeringscontract (vervalsing van een kwijting, valse facturen, leugens of valse verklaringen). Bij IT-fraude wordt gebruikgemaakt van informaticatools, -programma's of -systemen (cyberaanval, diefstal van wachtwoord, …).

De omvang van fraude bij P&V

Fraudeurs worden tegenwoordig makkelijker ontmaskerd bij een schaderegeling. In 2022 was dat het geval voor 530 dossiers, goed voor bijna 9 miljoen euro.  Maar we worden ook geconfronteerd met fraude in andere domeinen, bijvoorbeeld bij hypothecaire kredieten, EB, Life, …Bovendien overtreffen de fraudeurs elkaar in onverschrokkenheid en creativiteit om hun doel te bereiken. Buiten de schaderegelingen hadden we in 2022 zo'n 59 dossiers voor fraude (of een poging daartoe) voor een totaalbedrag van bijna 7 miljoen euro.

Gelukkig was het effectief verduisterde bedrag zeer laag (minder dan 100.000 euro), dankzij de grote waakzaamheid van onze interne departementen en de verschillende acties die werden ondernomen om fraude te voorkomen en te bestrijden zoals de digitalisering van de processen, uitbreiding van de controles, extra formaliteiten, regelmatige herinneringen en opleidingen voor onze medewerkers.

En hoe pakt u, als P&V-adviseur, fraude aan?

Uw waakzaamheid is de eerste en beste verdediging tegen interne of externe bedreigingen. Voor u en voor P&V. Controleer bijvoorbeeld systematisch de identiteit van de persoon met wie u contact hebt (via zijn eID) en zijn gegevens (e-mail, adres, telefoon). Als deze laatste plots veranderen, informeer dan naar de reden hiervan.

Wees voorzichtig met e-mailadressen, het favoriete communicatiekanaal met klanten. Let erop dat ze correct zijn en overeenstemmen met de identiteit van de betrokkene.

Wat IT-fraude betreft, vragen wij u om de technische en organisatorische maatregelen in te voeren die u in de loop van 2022 werden meegedeeld en die integraal deel uitmaken van uw agentencontract (ook te vinden op Tango in het luik met juridische info).

Hebt u vermoedens?

Verwittig meteen uw district manager of het betrokken departement als u iets verdachts opmerkt.

Samen kunnen we deze steeds toenemende fraudepogingen het hoofd bieden. Wij rekenen op u.

10 mei 2023