Nieuwe wetgeving rond expertises bij brandschade vanaf 1 juli 2025

Vanaf 1 juli 2025 treedt een nieuwe wetgeving in werking over expertises bij brandschade. Die bevestigt het recht van zowel de verzekeraar als de verzekerde om een eigen expert aan te stellen bij een schadegeval. Dit betekent dat uw klant voortaan expliciet beschermd wordt bij de uitvoering van een expertise ter plaatse, ook als hij zelf een expert aanstelt.

Extra bescherming en bedenktijd voor de verzekerde

De wet voorziet ook in een minimale bedenktijd van vijf werkdagen voor de verzekerde om een voorgestelde schadevergoeding van de verzekeraar te aanvaarden. Zo krijgt uw klant de nodige tijd om alles goed te overwegen of eventueel advies in te winnen.

Verplichte informatie voorafgaand aan de expertise

Vooraleer een expert ter plaatse komt, moet de brandverzekeraar de verzekerde informeren over:

  • De identiteit van de aangestelde expert
  • De gedragscode die deze expert onderschreven heeft

Deze gedragscode, opgesteld door Assuralia en Gebcai (de Belgische vereniging van experten-schaderegelaars), treedt ook in werking op 1 juli 2025. Ze garandeert onder meer transparantie, onafhankelijkheid en correcte communicatie naar de verzekerde toe.

Wat betekent dit concreet voor u als verzekeringsadviseur?

Om aan deze wettelijke verplichtingen te voldoen, zal P&V uw klanten rechtstreeks informeren. U ontvangt uiteraard een kopie van deze communicatie. In de brief aan de verzekerde wordt duidelijk vermeld dat u als tussenpersoon het nodige doet om een afspraak met de expert in te plannen. Uw klant hoeft dus zelf geen actie te ondernemen.

 

Dit artikel delen?

20 juni 2025