Hypothecair krediet: wat te doen bij overlijden? - Zap Informeert
Hypothecair krediet: wat te doen bij overlijden?
Wanneer u verneemt dat een kredietnemer van een hypothecair krediet bij P&V is overleden, vragen wij u vriendelijk om dit zo snel mogelijk te melden aan zowel de dienst Hypothecaire Kredieten als Crefius. Gelieve ook een kopie van de overlijdensakte te bezorgen. Zo kunnen wij samen met Crefius de wettelijke en noodzakelijke stappen correct opstarten.
Belangrijke termijnen
Let op: bepaalde administratieve verplichtingen zijn gebonden aan strikte wettelijke termijnen. Hieronder vindt u de belangrijkste stappen:
- Melding aan de afdeling Life: Breng de afdeling Life op de hoogte als de overledene ook verzekeringnemer of verzekerde was in een schuldsaldoverzekering of een andere polis.
- Verklaring van Schuldeiser: Crefius moet zo snel mogelijk de ‘Verklaring van Schuldeiser’ invullen en bezorgen aan de notaris, bestemd voor de FOD Financiën. Dit is nodig zodat de erfgenamen een correcte aangifte van nalatenschap kunnen indienen.
- Aangifte van nalatenschap: De aangifte moet binnen vier maanden na het overlijden worden ingediend bij de bevoegde Dienst Juridische Zekerheid (op basis van de laatste woonplaats van de overledene). Laattijdige indiening kan leiden tot boetes.
- Omzetting van hypothecair mandaat: Als het hypothecair krediet werd toegekend onder hypothecair mandaat, moet dit binnen drie maanden na het overlijden worden omgezet in een hypothecaire inschrijving.
Verzendadressen
Bezorg de kopie van de overlijdensakte per e-mail aan:
- P&V: gestion-beheer@pv.be
- Crefius: contentieuxnl@hyposervice.be
Bedankt voor uw medewerking!
Dit artikel delen?
13 november 2025